• De Circulaire
  • Posts
  • De Circulaire #208: terug van de zomerstop 🌞

De Circulaire #208: terug van de zomerstop 🌞

Bom dia! Ik ben weer terug! U was het misschien alweer bijna vergeten, maar u bent lid van De Circulaire, de persoonlijke nieuwsbrief van Hay Kranen. Ik had een zomerstop, maar die is afgelopen en ik ben weer terug om elke twee weken uw mailbox te overspoelen met linkjes die u vast niet allemaal leest.

U vindt in deze nieuwsbrief zoals altijd leuke linkjes, mijn menings en drie met zorg uitgekozen kattengifjes. Maar we moeten helaas eerst beginnen met minder leuk nieuws.

Marcel Zoontjes (1958 - 2024)

📷 Eric Broere

De afgelopen drie jaar zat ik in een bandje: Errant Sounds. We speelden voornamelijk covers van new wave en indierock-nummers: Blondie, Gang of Four, Blonde Redhead.

De reden dat die band überhaupt bestond was de bassist: Marcel. Marcel was de buurman van Erica, die later de zangeres van de band zou worden. Erica hield enorm van muziek, maar het was er nooit van gekomen om zelf te spelen. Dankzij Marcel gebeurde dat wel. Hij leerde haar gitaar spelen. En samen begonnen ze een band.

Via Erica kwam ik ook in de band terecht. Ik had al jaren geen muziek meer gespeeld. In mijn tienerjaren zat ik wel in bandjes. Maar de twintig jaar daarna raakte ik mijn gitaar maar nauwelijks aan. Tot ik in Errant Sounds ging spelen. De band die bestond dankzij Marcel. Ik vond het geweldig en heb drie jaar lang met veel plezier elke twee weken gerepeteerd.

Marcel leefde voor muziek. Al vanaf zijn vroege jeugd speelde hij in bandjes. Zijn smaak was eclectisch: jazz, steeldrum, rhythm & blues, funk. New wave zat daar niet tussen. Hij kende geen enkel nummer dat we wilden spelen. Maar dat maakte hem niks uit: hij vond het leuk om nieuwe muziek te leren kennen en spelen.

En spelen deed hij. Eind vorig jaar gaven we ons tweede concert, in Café Soundgarden in Amsterdam. Het café was vol, en iedereen had een geweldige tijd. Natuurlijk genoot Marcel: op het podium, met zijn bas, was hij gelukkig.

Begin dit jaar bleek dat Marcel ziek was. Goede zorg en behandelingen hebben helaas niet mogen baten. Hij overleed 21 augustus, pas 66 jaar oud.

Uiteraard was er veel muziek op zijn uitvaart. En leden van al die andere bandjes waar hij in had gespeeld. Zijn muzikaliteit werd geroemd. Maar ook wat een ontzettend lieve en grappige man hij was.

Ik weet zeker dat er in de hemel ook muziek is, en dat Marcel er daar vol met andere mensen samen van kan genieten.

Word stemacteur in DRIFT

Ik ben op het moment vollop bezig met de productie van DRIFT. Dat wordt een Engelstalige open world podcast audioverhaal dat steeds anders is. Met elke dag unieke storylines die gedeeltelijk door mensen en gedeeltelijk door AI worden geschreven.

In die AI-afleveringen gebruiken we synthetische stemklonen om het verhaal te vertellen. We hebben al een paar van die stemklonen gemaakt, maar we hebben er meer nodig.

En daarin kun jij, als trouwe lezer van De Circulaire, helpen. Je hoeft niet te kunnen acteren, het enige wat ik van je nodig heb is een kort stemberichtje (van ongeveer één minuut).

Goed om te weten:

  • Ik gebruik je stem alleen in DRIFT en niet stiekem voor iets anders.

  • Je stemkloon wordt gemaakt met ElevenLabs.

  • Ik kan je helaas niet betalen voor je bijdrage, maar we vermelden je naam uiteraard wel op de credits.

  • DRIFT wordt in eerste instantie een Engelstalige productie, dus de stemklonen gaan ook Engels spreken.

Wil je meedoen? Leuk! Zo werkt het:

  • Neem een stemberichtje op van één minuut in het Engels.

  • Praat gewoon alsof je een voiceberichtje inspreekt voor iemand. Je hoeft niet te acteren. Als je niet weet wat je moet zeggen kun je misschien vertellen wat je voor het ontbijt hebt gehad.

  • We willen graag een diverse cast van stemacteurs. Dus of je nou oud of jong bent, ABN spreekt of een zwaar accent hebt: wij horen graag je stem!

  • Stuur me het berichtje op door te reageren op deze mail of door me direct te mailen via [email protected].

  • Wil je liever een voiceberichtje sturen via WhatsApp of Signal? Mail me even en dan geef ik je mijn nummer door.

Uiteraard lees je in deze nieuwsbrief wanneer DRIFT uitkomt. Sterker nog: misschien lees je het zelfs wel iets eerder, want we hebben ook nog testers nodig.

De beste linkjes

De beste gifjes

Maar liefst zestien gifjes had Lotte Belice, mijn fantastische echtgenote en tevens trouwe Chef Kattengifjes, gevonden voor deze nieuwsbrief. Daar drie stuks uitkiezen was een gruwel, want de kwaliteit was zeer hoog. Maar het is me gelukt.

Zoekplaatje: welk dier hoort niet thuis in dit gifje?

Als je iets stouts doet: nooit te lang op de plaats delict blijven hangen.

Dit is hoe ik eet als niemand kijkt.

En dat was het!

Maandag 16 september is het zover! Jij kunt meedenken over het nieuwe beleid voor de PGU in onze stad! Thema’s zijn onder andere rentmeesters van de schepping, van binnen naar buiten en making property serve mission. We zijn benieuwd wat jullie droom op deze thema’s voor over 5 jaar is.

Of je kunt je droom op de thema’s laten voor wat het is en om 20.00 in je mailboxje kijken, want dan ligt er een verse nieuwe Circulaire voor je klaar!

Tot dan!

Blij dat De Circulaire weer in uw mailboxje is geland na een lange zomerstop? Wilt u mij graag bedanken op een andere manier dan in uw hoofd te denken: “goh, dat was leuk om te lezen”? Dat kan! Waardeer mijn nobele inzet met harde valuta en doe een donatie via deze link.

De Circulaire is de tweewekelijkse nieuwsbrief van Hay Kranen. Hay is als zelfstandig creative coder werkzaam in de kunst, cultuur en mediawereld. Wil je reageren op deze nieuwsbrief of een keer koffie met me drinken? Dat kan: reply gewoon op deze nieuwsbrief.

✍️ Nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Meld je hier aan voor De Circulaire.

💬 Volg Hay op Mastodon, Bluesky, Threads, Instagram en LinkedIn.

🗄️ Alle oude Circulaires vind je in het archief.

🤖 Werk dat ik heb gemaakt vind je in mijn portfolio.