• De Circulaire
  • Posts
  • De Circulaire #206: lijm op pizza, Wilders generator en een pinnende kat 😼

De Circulaire #206: lijm op pizza, Wilders generator en een pinnende kat 😼

Google had afgelopen week diens jaarlijke conferentie. Daar werd aangekondigd dat de 26-jarige zoekmachine de grootste update ‘ooit’ gaat krijgen. Een belangrijke rol is weggelegd voor “AI Overviews”, met als slogan “let Google do the Googling for you”. Geen links naar andere sites, maar Google gaat zelf antwoorden op je vragen geven met behulp van AI.

De eerste resultaten daarvan zijn vooral vrij knullig. Of je moet het een goed idee vinden om lijm om je pizza te doen of elke dag een klein steentje te verorberen omdat dat goed zou zijn voor je gezondheid.

Desondanks, mocht Google dit idee echt doorzetten dan heeft dat grote consequenties. Er zijn schattingen dat mediabedrijven, uitgevers en andere bedrijven die afhankelijk zijn van zoekmachineverkeer tientallen procenten minder bezoek gaan krijgen. Wie dan vervolgens alle teksten gaat schrijven waarop Google en anderen hun modellen kunnen trainen als alle journalisten ontslagen zijn is een raadsel.

Overigens is er best een aardige manier om een “ouderwetse” versie van Google te krijgen die niet volkomen overloopt van advertenties, YouTube-video’s en andere troep: zet &udm=14 achter je link. Als je dat te ingewikkeld vindt maakt deze site het nog makkelijker voor je. Of je gebruikt gewoon (zoals uw hoofdredacteur) DuckDuckGo in plaats van Google.

Nu we het toch hebben over bedreigingen voor de vrije pers: afgelopen week was er dan eindelijk een hoofdlijnenakkoord van de vier formerende partijen. Een belangrijke maatregel: de verhoging van de BTW op kranten, boeken en andere vormen van kunst en cultuur naar 21% (uitgezonderd dagrecreatie want Geert wil graag goedkoop in de Droomvlucht) en een bezuiniging van 100 miljoen op de NPO. Een goede manier om de vrije pers een hak te zetten, want behalve in Bulgarije is er geen enkel Europees land waar de BTW op kranten en tijdschriften zo hoog is. (Hier zijn drie petities die je kan tekenen tegen die verhoging: een, twee, drie).

Dat akkoord was voor mij wel een goede reden was om een oude site weer uit de mottenballen te trekken: de Geert Wilders uitspraken generator.

Een kleine geschiedenis: op 1 januari 2009 begon ik met het project 365 DAGEN HAY. Ik maakte elke dag een nieuw kunstwerk dat ik op deze site plaatste. Mensen konden stemmen of ze het mooi of niet mooi vonden, en ze konden een reactie achterlaten. Dat hield ik 200 dagen vol. In 2011 blies ik dat idee nieuw leven in als 365dagenkunst. Toen met een groep kunstenaars, zodat ik niet elke dag iets hoefde te maken. Dat hielden we twee jaar vol: in april 2013 verscheen de laatste bijdrage.

Terug naar 2009: op zaterdag 6 juni 2009 verscheen de Wilders uitspraken generator. Ik verzamelde korte stukjes tekst uit de speeches van Wilders en bedacht een vast patroon om ze aan elkaar te koppelen.

Dat bleek een enorm succes, want de generator ging behoorlijk viraal. Blog Geenstijl pikte het op en de ‘reaguurders’ overspoelden mijn commentaarsectie. Sommigen vonden het grappig, sommigen vonden mij een “linksdraaiend ecohuftertje” en weer iemand anders schreef “Links grafvolk, ga eens allemaal dood”.

Saai was het in ieder geval niet. In 2010 mocht ik de generator zelfs presenteren tijdens een avond van de Linkse Hobby-campagne.

Helaas ging de Wilders uitspraken generator, samen met een heleboel andere sites die ik had gemaakt, offline nadat ik in 2021 een akkefietje had met het ANP. In de loop der jaren bracht ik sommige oude sites weer online, vaak in vernieuwde vorm.

En met dit nieuwe regeerakkoord, bijna precies 15 jaar nadat ik de Wilders uitspraken generator bedacht, is er dus geen beter moment om ‘m opnieuw live te zetten. Je kan nu nóg meer uitspraken genereren: bijna een half miljard verschillende.

Wat mij vooral opviel bij het aanpassen was hoe consistent Wilders al die 15 jaar is gebleven. Destijds ging het ook al over “een tsunami van asielzoekers”, “Islamisering van de samenleving” en meer van dat soort frases.

📷️ ChatGPT

Nog een reden waarom er veel bedreigingen zijn voor de boekenwereld: in de vorige Circulaire schreef ik over hoe de Amerikaanse boekenwereld sterk leunt op de verkoop van bestsellers en zocht ik uit hoe dat zat in Nederland. Dat naar aanleiding van een artikel van Elle Griffin.

Ik kreeg op die editie veel inhoudelijke reacties die ik graag met jullie deel.

Ten eerste trouwe lezer Monique, die me attendeerde op een directe reactie op het stuk van Griffin. Onder andere over het cijfer dat 50% van alle boeken minder dan 12 stuks verkoopt, wat niet lijkt te kloppen, en dat er ondanks het beeld dat Griffin schetst nog steeds heel veel boeken worden verkocht.

Trouwe lezer Joost had een opmerking over de vergelijking die ik (en Griffin) maakte tussen durfinvesteerders en uitgevers. Maar Joost merkte op dat:

…de Big Five [handelen] zo'n beetje het tegenovergestelde van die durfinvesteerders. Want die durfinvesteerders zoeken helemaal niet naar gouden eieren -- die plukken gewoon de kip. Ze strippen een bedrijf, elk onderdeel dat geen winst maakt wordt of doorverkocht of failliet verklaard. Terwijl die uitgevers juist de winst die ze binnenhalen met dat selecte groepje bestsellers doorsluizen naar voorschotten aan auteurs van al die boeken die niet verkopen (jeweetwel, literatuur). Voorschotten die, voor de duidelijkheid, de auteurs niet hoeven terug te betalen als die boeken niet verkopen. Waar ze dus een poosje van kunnen leven. En zelfs voor een boek waarvan de verwachtingen laag tot nihil zijn, kan dat voorschot tegen de $50,000 zitten, lees ik in Elle Griffins stuk. Zie je onbekende, beginnende auteurs dat soort bedragen binnenhalen als de uitgevers verdwijnen en er een Spotify-model in de boekenwereld zou komen? Ik niet.

Dat is natuurlijk een goed punt: die vergelijking was wellicht iets te kort door de bocht. Waar ik vooral op wilde wijzen was de vergelijking dat durfinvesteerders, net zoals dus blijkbaar uitgeverijen, zaken doen met een 'schot hagel', waar ze veel producten (boeken / bedrijven) financieren en dan hopen dat er één tussen zit die de rest terugbetaalt. Het klopt dat die vergelijking op een hoop andere punten mank gaat.

Trouwe lezer Lydia merkte op dat:

…het goed [is] om te weten dat als een voorschot niet helemaal terugverdiend wordt, het niet betekent dat je geen winst maakt op een titel - de winstverdeling ligt dan net even wat schever. En wat betreft het Nederlandse boekenvak, sommige titels staan misschien niet meer in de bestsellerlijst maar zorgen alsnog wel voor de bulk van de verkopen (voor de jeugd bijvoorbeeld: Het dagboek van een loser, de boomhut-boeken of Harry Potters staan niet meer in de bestsellerlijst, maar zijn nog wel enorm goedlopende titels). Dus ik denk dat verhoudingsgewijs het aantal bestsellers wel een groter deel is van de totale omzet in NL. 

Dus dat de bestsellers ‘maar’ voor 13% van de omzet zorgen is niet helemaal waar omdat er nog altijd backlist-bestsellers zijn.

Het is wel gek dat blijkbaar die boeken (zoals Harry Potter) niet meer terecht komen in de top 100 lijsten van de CPNB terwijl daar bijvoorbeeld wel een Rupsje Nooitgenoeg in staat.

Tot zover deze vrij lange introductie. Ik wens u veel plezier met deze BTW-vrije en niet met AI-samengevatte Circulaire!

Groet,
— Hay

De beste linkjes

📷️ Bobby Fingers / YouTube

De beste kattengifjes

Zoals altijd verzameld door mijn geweldige Chef Kattengifjes: Lotte Belice!

Katten willen u graag helpen met het beheren van uw bankrekening.

Als u een vervelende buurman heeft met een dure auto dan heb ik iets voor u.

Ook katten kennen geweldige goocheltrucs.

En dat was het!

Over twee weken verschijnt de laatste Circulaire van dit seizoen. Zoals gebruikelijk krijgt u dan mijn Linkorama van alle links die ik heb verzameld, maar niet publiceerde in de afgelopen 21 edities van deze nieuwsbrief. Daarna ben ik twee maanden op Circulaire-vakantie.

Tot dan!

❤️ Draag je deze nieuwsbrief een warm hart toe? Lees je ‘m elke twee weken met veel plezier? Dan zou ik heel blij zijn met een kleine donatie. Dat kan heel eenvoudig via deze link. Alvast bedankt!

De Circulaire is de tweewekelijkse nieuwsbrief van Hay Kranen. Hay is als zelfstandig creative coder werkzaam in de kunst, cultuur en mediawereld. Wil je reageren op deze nieuwsbrief of een keer koffie met me drinken? Dat kan: reply gewoon op deze nieuwsbrief.

✍️ Nieuwsbrief doorgestuurd gekregen? Meld je hier aan voor De Circulaire.

💬 Volg Hay op Mastodon, Bluesky, Threads, Instagram en LinkedIn.

🗄️ Alle oude Circulaires vind je in het archief.

🤖 Werk dat ik heb gemaakt vind je in mijn portfolio.